”Свако ко престане да учи је стар, било да има двадесет или осамдесет година. Ко настави да учи, остаје млад.”
Хенри Форд
Теренска мерења у хидротехници
Теренска мерења у хидротехници
Предавања и вежбе: Доц. Душан Јовановић
Студијски програм: Грађевинарство
Врста и ниво студија: Докторске академске студије
Статус предмета: Студијски истраживачки рад
Број ЕСПБ: 8
Услов: Нема.
Циљ предмета
Упознавање са потребама за теренским мерењима које намећу савремени приступи изучавања површинских водотока, подземних вода и биланса вода на сливу (укључујући и аспект квалитета). Стицање практичног искуства у прикупљану и обради теренских података
Исход предмета
Оспосбљавање студената за стицање искустава из области теренских мерења површинских водотока и подземних вода.
Садржај предмета
Теоријска настава
Површински водотоци (реке, канали, језера)
Мерене величине и моделисање струјања и транспортних процеса у површинским водотоцима, Мерења дубина воде односно облика корита,Инструменти за мерење-тачност мерених података, Мерења нивоа воде односно нагиба водног огледала, Инструменти-тачност-процена напона трења и протока-брзина у тачки дуж брзинских вертикала, Инструменти за мерење-тачност мерених података,Одређивање протока и кривих протока.
Узимање узорака суспендованог наноса
Опрема за узимање узорака-тачност мерених података, Узорци у тачкама дуж вертикала-интегрални
узорци, Одређивање концентрације и гранулометрјског састава узорака суспендованог наноса, Одређивање проноса суспендованог наноса,Узимање узорака наноса са дна, Опрема за узимање узорака, тачност мерених података, Одређивање гранулометријског састава узорака.
Мерење температуре воде-узимање узорака воде ради одређивања хемијског и биолошког састава, Обрада узорака-хемијски и биолошки квалитет воде.
Подземне воде
Мерене величине и моделисање струјања и транспортних процеса у подземним водама, Прикупљање
хидрогеолошких података на основу геомеханичких бушотина, Утврђивање макрогеометрије аквифера,
Утврђивање тренспортних и акумулационих карактеристика водоносне средине, Мерења нивоа подземне воде, Инструменти, тачност, Мерење температуре воде-узимање узорака воде ради одређивања хемијског и биолошког састава, Обрада узорака, хемијски и биолошки квалитет воде
Воде на сливу
Мерене величине и моделисање процеса и квалитета вода на сливу, Мерење величина којима се дефинишу елементи биланса воде на сливу (температура, падавине, испаравање, инфилтрација, површински отицај, итд), Узимање узорака воде ради одређивања хемијског и биолошког састава, Обрада узорака-хемијски и биолошки квалитет воде
Практична настава
Литература
- С.Јовановић, O. Bonacci и М. Анђелић: Хидрометрија, Грађевински факултет Универзитета у Београду, 1997.
- J. A. Cunge, F. M. Holly and A. Verwy: Practical Aspects of Computational River Hydraulics, Pitman Publishing Co., 1980.
- М. Јовановић: Основе нумеричког моделирања реванских отворених токова, Грађевински факултет, Београд, 1998.
- M. Spasojevic and F. M. Holly:Two- and Three–Dimensional Numerical Simulation of Mobile-Bed Hydrodynamics and Sedimentation, Chapter 15 in Sedimentation Engineering: Theories, Measurements, Modeling, and Practice,ASCE Manuals and Reports of Engineering Practice No. 110, Garcia, M., ed, American Society of Civil Engineers, 2007.
- J. Bear: Hydraulics of Groundwater, McGraw-Hill Inc., USA, 1979.
- R. L. Bras: Hydrology – An Introduction to Hydrological Science, Addison- Wesley Publishing Company, 1990.
Методе извођења наставе
Менторски рад, задаци, семестрални пројекти, консултације.
Током семестра ће се задавати краћи задаци са роком израде од једне до две недеље односно дужи задаци – семестрални пројекти. Захтеваће се да се сваки задатак заврши у задатом року. Сваки задатак ће бити прегледан, оцењен и, по потреби, пропраћен коментарима и препорукама наставника. У случају семестралних пројеката предвиђена је јавна презентација која ће се такође оцењивати.
Број часова активне наставе
Број часова активне наставе: 5
Предавања: 2
Студијски истраживачки рад : 3