”Свако ко престане да учи је стар, било да има двадесет или осамдесет година. Ко настави да учи, остаје млад.”
Хенри Форд
Експериментална хидраулика
Експериментална хидраулика
Предавања и вежбе: Доц. Душан Јовановић
Студијски програм: Грађевинарство
Врста и ниво студија: Докторске академске студије
Статус предмета: Изборни
Број ЕСПБ: 10
Услов: Нема
Циљ предмета
Стицање теоријких знања и практичних искустава у области експерименталне хидраулике, мерних објеката, физичких модела.
Исход предмета
Оспосбљавање студената за стицање практичних искустава из области експерименталне хидраулике и физичких модела.
Садржај предмета
Теоријска настава
- Основни принципи мерења протока и везе између протока и дубине тј. пијезометарске коте
- Једначина континуитета и Bernoulli-јева једначина
- Специфична енергија
- Хидростатички распоред притисака
- Утицај закривљености струјница
- Отпори трења и облика
- Мерења протока у каналима
- Мерења на основу нормалне дубине – предности и недостаци
- Широки праг
- Parshall-ов и слични мерачи
- Сужења
- Уставе и оштроивични преливи
- Заобљени преливи, Kriger-ов, цилиндрични, полукружни, итд., потреба за аерацијом
- Сужења у затвореним проводницима
- Течење са слободном површином
- Течење у мешовитом режиму, делом са слободном површином, а делом под притиском, аерација
- Мерења протока у цевима под притиском
- Мерења на основу нагиба пијезометарске линије
- Мерења на основу локалних губитака
- Физички модели
- Принципи сличности
- Мерења на моделу и одређивање карактеристика прототипа
- Извори грешака и анализа грешака
Практична настава
Литература
- Ч. Максимовић: Мерења у хидротехници, Грађевински факултет у Београду, 1993.
- The Working Group on Small Hydraulic Structures: Discharge Measurement Structures», Bos, M.G. Editor, International Institute for Land, Reclamation and Improvement (ILRI), Wageningen, The Netherlands, 1976.
- МЕПРОКС 80: Зборник радова, Семинар о мерењу протицаја у отвореним каналима и системима са слободном површином, Београд, 1980.
Методе извођења наставе
Предавања, задаци, семестрални пројекти, консултације.
Током семестра ће се задавати краћи задаци са роком израде од једне до две недеље односно дужи задаци – семестрални пројекти. Захтеваће се да се сваки задатак заврши у задатом року. Сваки задатак ће бити прегледан, оцењен и, по потреби, пропраћен коментарима и препорукама наставника. У случају семестралних пројеката предвиђена је јавна презентација која ће се такође оцењивати.
Број часова активне наставе
Број часова активне наставе: 7
Предавања: 2
Студијски истраживачки рад : 5