| Иако у току животног века инфраструктурних објеката на одржавање и ремонт
(Maintenance & Renewal – M&R) отпада највећи део трошкова, већина земалја и
железница у региону Западног Балкана ((West Balkans - WB), већ годинама већину
пажње посвећује изградњи, или евентуално реконструкцији инфраструктуре, док се М&Р у
значајној мери занемарује. Један од клјучних разлога за то је чињеница да је
одржавање дуготрајан процес, који код инфраструктурних објеката траје више деценија, што
је предуго (а самим тим и неинтересантно) с аспекта радног века већине главних актера,
било са стране банака које финансирају ове активности, било с аспекта институција, као што
су железнице које их изводе, или бар њима управлјају, било, на крају, с аспекта политичара
који о њима одлучују. Из тог разлога, поменутим актерима су далеко атрактивнији пројекти
изградње, или евентуално реконструкције, који трају далеко краће, а финансијски су
интензивни, што са аспекта поменутих актера значи да се могу заокружити у временском
року који одговара њиховом бивању на респективним функцијама. Међутим, све ове
активности, фактички плаћају грађани, а такође и користе инфраструктуру, те би стога било у
њиховом интересу да инфраструктура буде у оптималном стању, тј. да се њом правилно
управлја, што другим речима значи да се одржава. С друге стране, ако се жели управлјати
М&Р на правилан начин, клјучна пажња се мора посветити динамичким силама на
контакту точка и шине, јер оне представлјају основни генератор читавог проса пропадања
свих елемената колосека (Track Components - TC). Из тог разлога, у смислу правилне
оцене стања ТЦ и дефинисања оптималног режима М&Р активности, од суштинског је
значаја могућност мерења динамичких сила (директно, или бар индиректно), а које су
директна последица квалитета геометрије колосека и шине, али истовремено, и основни
генератор њиховог пропадања. У том смислу, Vehicle/Track Interaction Monitor (V/TIM) представлја један од најновијих система за мерење квалитета ТЦ, који уз помоћ
акцелерометара мери и описује динамичко понашање возила у интеракцији са колосеком.
Овај чланак објашњава значај М&Р активности, утицај динамичких сила на пропадање
ТЦ, и могућност њиховог мерења и употребу мерних података за оптимизацију М&Р. |