| Iako u toku životnog veka infrastrukturnih objekata na održavanje i remont
(Maintenance & Renewal – M&R) otpada najveći deo troškova, većina zemalјa i
železnica u regionu Zapadnog Balkana (West Balkans - WB), već godinama većinu
pažnje posvećuje izgradnji, ili eventualno rekonstrukciji infrastrukture, dok se M&R u
značajnoj meri zanemaruje. Jedan od klјučnih razloga za to je činjenica da je
održavanje dugotrajan proces, koji kod infrastrukturnih objekata traje više decenija, što
je predugo (a samim tim i neinteresantno) s aspekta radnog veka većine glavnih aktera,
bilo sa strane banaka koje finansiraju ove aktivnosti, bilo s aspekta institucija, kao što
su železnice koje ih izvode, ili bar njima upravlјaju, bilo, na kraju, s aspekta političara
koji o njima odlučuju. Iz tog razloga, pomenutim akterima su daleko atraktivniji projekti
izgradnje, ili eventualno rekonstrukcije, koji traju daleko kraće, a finansijski su
intenzivni, što sa aspekta pomenutih aktera znači da se mogu zaokružiti u vremenskom
roku koji odgovara njihovom bivanju na respektivnim funkcijama. Međutim, sve ove
aktivnosti, faktički plaćaju građani, a takođe i koriste infrastrukturu, te bi stoga bilo u
njihovom interesu da infrastruktura bude u optimalnom stanju, tj. da se njom pravilno
upravlјa, što drugim rečima znači da se održava. S druge strane, ako se želi upravlјati
M&R na pravilan način, klјučna pažnja se mora posvetiti dinamičkim silama na
kontaktu točka i šine, jer one predstavlјaju osnovni generator čitavog prosa propadanja
svih elemenata koloseka (Track Components - TC). Iz tog razloga, u smislu pravilne
ocene stanja TC i definisanja optimalnog režima M&R aktivnosti, od suštinskog je
značaja mogućnost merenja dinamičkih sila (direktno, ili bar indirektno), a koje su
direktna posledica kvaliteta geometrije koloseka i šine, ali istovremeno, i osnovni
generator njihovog propadanja. U tom smislu, Vehicle/Track Interaction Monitor (V/TIM) predstavlјa jedan od najnovijih sistema za merenje kvaliteta TC, koji uz pomoć
akcelerometara meri i opisuje dinamičko ponašanje vozila u interakciji sa kolosekom.
Ovaj članak objašnjava značaj M&R aktivnosti, uticaj dinamičkih sila na propadanje
TC, i mogućnost njihovog merenja i upotrebu mernih podataka za optimizaciju M&R. |